دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۰
۰ نفر

گروه سیاسی: نخستین مصاحبه مطبوعاتی و رادیو‌تلویزیونی میرحسین موسوی با خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شد.

در این نشست خبری که با حضور بسیاری از خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌های گروهی انجام شد، میرحسین موسوی در پاسخ به سؤال‌های خبرنگاران مواضع و برنامه‌های خود را در موضوعات گوناگون بیان کرد.

وی به پرسش‌هایی در رابطه با هولوکاست، مذاکره با آمریکا، طرح امنیت اجتماعی، پرونده هسته‌ای و برخی دیگر از مسائل روز پاسخ داد.

میرحسین موسوی در نخستین نشست خبری خود پس از اعلام حضور در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: ممکن است قانون گریزی با نیت خوب صورت گرفته باشد اما فکر می‌کنم هیچ اولویتی بالاتر از قانون نباشد.

نامزد احتمالی دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در نشست خبری خود که در محل روزنامه اطلاعات برگزار شد، افزود: وقتی قانون‌گریزی به‌علت تکرار به رویه تبدیل شود باید برای نظام احساس خطر کرد.

وی نبود شفافیت در اطلاع‌سانی، افراط و تفریط در امور و حفظ نشدن کرامت انسانی را از علل حضور خود در انتخابات اعلام کرد.

نخست‌وزیر دوران جنگ گفت: در صورت رأی آوردن در انتخابات، در نخستین گام، آسیب‌های وارد شده به دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده را جبران می‌کنم؛ گرچه آثار برخی از این خسارت‌ها همچنان ادامه خواهد یافت.

موسوی با تبیین برنامه‌هایش افزود: تصمیم دارم فضای آزادی را برای گردش اطلاعات ایجاد کنم زیرا این حقی برای ملت و وسیله‌ای مطمئن برای مبارزه با فساد است. وی عنوان کرد: قصد دارم بر کرامت و عزت مردم در همه برنامه‌ها اتکا کنم و برای پیشبرد اهداف با مردم صادقانه ارتباط داشته باشم.

موسوی افزود: تلاش خواهم کرد در سیاست‌های محوری در عرصه‌های اقتصادی، مدیریتی و سیاست خارجی ثبات ایجاد کنم زیرا در این سال‌ها بسیار لغزان بوده‌ایم و سیاست‌ها دائم در حال تغییر بوده و بسیاری از ضایعات کنونی به‌ویژه در زمینه‌های اقتصادی به همین علت است.

اصلاح الگوی مصرف

نخست‌وزیر سابق با استناد به فرمایش و تاکید مقام معظم رهبری درباره لزوم اصلاح الگوی مصرف گفت: یکی از مهم‌ترین اصلاحات در چارچوب الگوی مصرف باید انجام شود؛ جهت‌گیری و اقدام دولت در مورد منابع کمیابی مانند ارز، بودجه، منزلت‌های اجتماعی و سیاسی باید با حساسیت بیشتری همراه باشد.

وظایف اصلی دولت و ملت

میرحسین موسوی در ادامه نشست خبری، علل تصمیم خود را برای ورود به عرصه دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تبیین کرد. نامزد احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: انتخابات در کشور ما فرصتی برای ملت به‌منظور نگریستن به گذشته، تصمیم‌گیری براساس نقد گذشته و نگاه به آینده است.

موسوی اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین تجلی‌های کرامت انسان در چارچوب برگزاری انتخابات آزاد، رقابتی و منصفانه است. وی افزود: صیانت از چنین انتخاباتی جزء وظایف اصلی دولت، ملت، نهادها و مطبوعات است.

 آثار عملی تغییر لحن

میرحسین موسوی که پس از 20 سال سکوت سیاسی به جمع خبرنگاران آمده بود، در پاسخ به سؤال خبرنگار الجزیره درباره اظهارات اوباما و آینده روابط ایران و آمریکا ادامه داد: لحن رئیس‌جمهوری آمریکا تغییر کرده است؛ منتظریم آثار عملی این تفاوت لحن را بر رویه‌های بعدی ببینیم.

وی یادآور شد:‌ البته سخنان تازه اوباما در پراگ بر اظهارات پیشین سایه انداخت و ادامه این اتهامات می‌تواند بر آینده روابط 2 کشور سایه بیندازد.

طرح امنیت اجتماعی

موسوی در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه اعتماد که نظر وی را درخصوص طرح امنیت اجتماعی جویا شد، گفت: طرح امنیت اجتماعی دیدگاه‌های نظام را تأمین نمی‌کند و آثار سوء دارد.

وی اضافه کرد: ما از رفتارهای خشن نتیجه‌ای نمی‌بریم و اگر من رئیس‌جمهوری شوم گشت‌های امنیت اجتماعی را جمع خواهم کرد.

روزنامه اعتماد ملی، نظر موسوی را درباره تحزب جویا شد که وی گفت: من عضو حزب جمهوری بوده‌ام و نبود احزاب قوی را یکی از کاستی‌ها و مشکلات کنونی کشور می‌دانم.

نامزد احتمالی دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: مسئله اعتماد به احزاب را مترادف با سهم خواهی آنان نمی‌دانم و هر کس را که آماده خدمت به کشور باشد و وجود او مانع سیاست‌های دولت نباشد به کار خواهم گرفت.

وی اضافه کرد: من با تغییرات کامیونی نیروها و وزارتخانه‌ها مخالفم و معتقدم باید قدر مدیران باتجربه را بدانیم.

موسوی ادامه داد: من در دوران جنگ، 9 مدیر در دولت داشتم که با من مخالف بودند و جلساتی نیز با هم برگزار می‌کردند اما چون با سیاست‌های اجرایی هماهنگ بودند با آنها به کار ادامه می‌دادم.

خط قرمز

  • خبرنگاری پرسید: چرا در این 20 سال در برابر ساختارشکنان موضع‌گیری نکردید و خط قرمز شما با احزاب چیست؟

موسوی پاسخ داد: در روزهای نخست پیروزی انقلاب که شهید بهشتی با رهبر حزب توده مناظره می‌کرد به معنای فروکاستن اندیشه در آن شهید بزرگوار در حد حزب توده نبود بلکه نشان می‌داد وی چنان به قدرت استدلال خود معتقد است که به سادگی سر میز مناظره می‌نشیند.

وی افزود: اگر کسی اعتقادش به نظام را از دست داده باشد اما قانون اساسی را اجرا کند، نمی‌توانیم به‌عنوان ملحد با او برخورد کنیم.

موسوی اضافه کرد: من در این 20 سال سکوت نکرده و هر سال در 2یا 3سخنرانی نظرهایم را درباره اصول و مبانی انقلاب اعلام کرده‌ام.

وی گفت: قصد ندارم با کشیدن خط قرمز، افراد و گروه‌ها را به طرفداران و مخالفان نظام تبدیل کنم بلکه با اصلاح‌طلبان و اصولگرایان ارتباط دارم؛ اصلاح‌طلبی هستم که همواره به اصول مراجعه می‌کنم و نمی‌خواهم میان خودم و این نیروها صف‌کشی کنم.

هولوکاست

  • خبرنگار خبرگزاری فرانسه پرسید: چه سیاستی برای ایجاد چهره‌ای معتدل از ایران در نظام جهان دارید و نظرتان درباره هولوکاست چیست؟

موسوی پاسخ داد: افراط و تفریط، تندروی و کندروی و حادثه جویی آسیب‌های سیاست خارجی ما بوده است و معتقدم باید از آن دوری کرد.

وی افزود: درباره هولوکاست نیز معتقدم اسلام حتی کشته شدن یک نفر را نیز بر نمی‌تابد؛ مهم این نیست که چه تعداد آنجا کشته شده‌اند.

موسوی ادامه داد: بحث هولوکاست این نیست که چه تعداد یا چه کسانی، یهودی یا غیریهودی کشته شده‌اند؛ اما از سوی دیگر باید پرسید فلسطینی‌ها چه گناهی دارند که باید تقاص جنایت عده‌ای نازی در آلمان را بدهند.

وی گفت: در سیاست خارجی معتقدم باید در چارچوب اصول از هر کار ناسنجیده‌ای دوری و با تقویت و خارج کردن دستگاه دیپلماسی از حالت پدافندی، چهره جمهوری اسلامی‌را در جهان احیا کرد.

کد خبر 78370

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز